skrevet av Lea Rasmussen og Helle Haugenes
Du har bestemt deg for å gå et kurs med hunden din. Det er din første hund og dere gikk et valpekurs sammen. Der lærte du en god del om det å trene med godbiter og leker, men nå begynner unghunden virkelig å sette tålmodigheten på prøve. Er det liksom meningen å gå rundt med pølse i lomma hele tiden? Og hvorfor skal hunden egentlig få pølse?
Den greier jo ikke oppføre seg: den hopper på gjester, bjeffer når det ringer på døra, bjeffer og står på to føtter når dere ser en annen hund ute på tur og den drar i båndet. Forresten har den visst glemt hva “Sitt” betyr også. Nå må du ha hjelp, tenker du, mens du klikker deg inn på Google og søker etter hundekurs i ditt nærområde. 20 000 treff. Javel, hvor begynner man?
Å finne et godt kurs kan være som å lete etter nåla i høystakken. Spesielt om man ønsker å være litt kritisk til hvilke metoder som benyttes. Her får du noen tips til hva du kan se etter når du leser kursbeskrivelser og tar kontakt med ulike aktører.
Kjøreavstand til kurset Dette gjelder spesielt om det går over flere uker. Jo yngre valp (eller hund som misliker å kjøre bil) jo nærmere bør kurset være. Vurder privattimer eller onlinekurs om du ikke finner et aktuelt kurs i nærheten.
Maks antall deltagere på kurset En tommelfingerregel er at jo færre deltagere, jo bedre er det. Samtidig gir flere hunder på kurs mulighet til å venne seg til og å trene i nærheten av andre hunder.
Kursomgivelsene Innendørshaller kan se flott ut, men i realiteten kan det være mindre lurt å ta med en usikker unghund inn i mye hundelukt. Hunden kan fort bli stresset og den er da ikke særlig tilgjengelig for læring.
Tas det hensyn til hundens og dine behov? Hvor lange økter og pauser legges det opp til? Er det plass til å stå litt på avstand slik at hundene slipper å bekymre seg over andre hunder i nærheten?
Finn riktig instruktør(er) for deg For en best mulig kursopplevelse bør du legge vekt på å finne riktig instruktør for deg - både når det gjelder kunnskap, verdier og personlighet. Det er først og fremst du som du som skal lære på kurs. Det er lettere å få med seg informasjon og utføre oppgavene dersom du er avslappet og fokusert. Å ha bra kunnskap om hund, hundetrening og atferd er selvsagt viktig, men vel så viktig er det klare formidle kunnskap på en forståelig og presis måte i passe doser. Det å være flink til å trene (én ekstremt spesifikk type) hund behøver ikke bety at man er flink til å trene mennesker til å trene hunder. En instruktør som går FCI3 med border collien sin, trenger ikke være best på å lære chow chowen din å sladre på andre hormonelle unghunder.
Metoder du kan stå inne for Det gis tydelige instruksjoner og man er ærlig om metodene. Det holder ikke å si belønningsbaserte metoder. Erfaringsmessig sier alle det, mens det i virkeligheten er store forskjeller på hva ulike instruktører kan og faktisk står for. Still spørsmål før du melder deg på et kurs. Kursholderen bør kunne gi deg svar på spørsmål eller informasjon som viser hva du møter på kurs. Still gjerne spørsmål om konkrete problemer for å få en ide om hva slags metoder som brukes og om instruksjonene er enkle å følge.
Når du har funnet en eller flere aktører hvor du føler deg trygg på metodene, kan du se nærmere på ulike kurs om du ikke allerede vet hva du trenger. Snakk med instruktøren om hvilke kurs som passer best til deres behov..
Kurs for unghunden
Når du kommer med en vill og gal unghund (eller skal vi si unghann, med hormoner som bobler over) er det lurt å være på vakt når du velger kurs. Det er langt mellom valpekursene som bruker harde metoder. Dette er ikke tilfellet med kurs for eldre hunder.
I forbindelse med kurs for unghunder og voksne hunder er det vanlig å få høre om hvordan det er viktig med en “fast hånd”, “grensesetting” og at hunden må lære forskjell på “rett og galt.” Disse begrepene er koder for ubehagelige konsekvenser. Korrigering er et annet ord som bør få varsellampene til å blinke. Korrigering brukes som regel synonymt med positiv straff (altså en ubehagelig konsekvens som skal stoppe uønsket atferd).
Må man virkelig begrense hvem man går kurs hos og hvilke typer kurs man tar?
Nei, absolutt ikke! Det er en styrke om du er i stand til å følge din egen overbevisning selv om du blir instruert til å korrigere hunden eller tilføre et ubehag. Men, vi mennesker er lydige vesener med respekt for autoriteter, og det er ikke alltid like lett å foreta de riktige vurderingene når man står midt oppe i en situasjon. Dersom du føler deg usikker på om du klarer å sette ned foten overfor en instruktør du vet kan foreslå metoder du ikke vil bruke på hunden din eller føler deg usikker på hva som kan komme til å skje, er det sannsynligvis bedre å unngå kurs som ikke oppfyller kurskriteriene dine.
Erfaringsmessig er mer tradisjonelle kurs også lagt opp på en måte som kan gjøre det vanskelig å ta hensyn til hundene; Med for mange hunder på samme kurs, lite plass, mye bjeffing. Kort avstand mellom hundene kan også føre til frustrasjon og utfall, som ikke passer dersom målet er belønningsbasert trening.
Man må være klar over at selv om man kan lære mye av folk som har et helt annet ståsted enn en selv, vil man antakeligvis kommer til å sitte igjen med mindre etter en kurshelg med denne type instruktør. "Verktøykassa" til denne instruktøren vil neppe inneholde så mye som hjelper deg videre, siden personen er vant til å løse ting med ubehag.
Kanskje vil man også bli satt i situasjoner hvor hundene "skal" utsettes for mer enn de greier, gjerne samtidig med alle på rekke, sånn at man får noe å korrigere. Selv om man selv ikke korrigerer, så vil det heller ikke hjelpe for framgangen at man nå får mislykkede repetisjoner på grunn av oppsettet til instruktøren. Om man melder på et kurs for en instruktør man ikke vet med 100% sikkerhet at vil bruke samme metoder som du står inne for, bør du også si nei til at instruktøren kan vise praktisk trening med din hund.
Se opp for hersketeknikker og sleip markedsføring
At en instruktør er overbevisende, hyggelig og god til å selge seg selv betyr ikke at du bør melde deg på et kurs. Det er selvsagt bra at instruktøren og hundeskolen er trivelig og mestrer evnen til å selge produktet sitt, men kun dersom de gjør det uten bruk av ufin manipulasjon.
Vær på vakt mot aktører som bruker hersketeknikker som skal så tvil om belønningsbaserte metoder. Dette innebærer for eksempel
Trusler om tap av ansikt eller at du ødelegger hunden din dersom du ikke tør å si fra/korrigere/sette grenser for hunden din.
Bruk av nedsettende ord som “pølsetanter”, “fri oppdragelse” og andre former for latterliggjøring av metoder og de som bruker dem er også avslørende.
“Belønningsbaserte metoder skaper farlige hunder” er en påstand som brukes av noen. Argumentet er at manglende grensesetting fører til mer aggresjon og annen farlig atferd hos hunder. Dette er feil, og forskning tyder heller på at det er straffe-baserte metoder som fører til økt aggresjon og farlig atferd.
Udokumenterte påstander og et lettvint forhold til vitenskap for å gi inntrykk av å kunne mye. Kritikk mot teoretisk kunnskap er en gjenganger. Både god faglig, teoretisk kunnskap OG praktisk erfaring er viktig for å være en god instruktør. Still kritiske spørsmål, og sjekk svarene når du har mulighet.
Innlegget er skrevet av atferdskonsulent og hundetrener, Helle Haugenes, som tilbyr hjelp med atferd og trening av hund via Modhund Atferd og Trening og Lea Rasmussen som er instruktør ved Trondheim Hundeskole, hvor hun også utdanner instruktører.
Comments